Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht naar de keuring bij verkoop en na ongeval!
Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht naar de keuring bij verkoop en na ongeval!
In navolging van een Europese richtlijn voert België vanaf 1 januari ook een technische controle voor motorfietsen in. Dat zorgt voor enige onrust onder de motards. Aan wat moeten we ons eigenlijk verwachten?
Het grote verschil met de autokeuring is dat de nieuwe motorkeuring niet periodiek zal zijn. Je zal dus niet, zoals met de auto, na een bepaalde termijn naar de technische controle moeten gaan. De motorkeuring in België is enkel nodig bij verkoop of na een ongeval met de motorfiets.
Deze technische keuring is enkel noodzakelijk voor motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc, alsook voor elektrische motoren of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 km/u.
De keuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over hele land, waar een aparte lijn voor motorfietsen zal worden opgezet. De motorfietskeuring zal 48,10 euro bedragen
De motorwereld keek aanvankelijk zeer argwanend naar deze aangekondigde keuring, omdat veel motorfietsen aangepast zijn met niet officiële onderdelen en dus wellicht helemaal niet meer voldoen aan de specificaties van het originele model dat ooit door de fabrikant werd geleverd. Dat lijkt dus geen probleem te worden, omdat de focus bij de controle op veiligheid zal liggen.
Een eerder voorstel om de keuring bij geselecteerde dealers te laten plaatsvinden, omdat zij meer kennis van zaken hebben en kunnen omgaan met tweewielers, werd dan weer niet weerhouden. De overheid heeft er blijkbaar genoeg vertrouwen in dat de bestaande keuringscentra na de nodige aanpassingen en bijscholingen ook de motorfietsen kundig zullen kunnen controleren op hun rijwaardigheid.